Beeldmateriaal maken en bewerken

Deze pagina toont diverse voorbeelden van door mij bewerkte of gecreëerde afbeeldingen.

Word Art English for professionals
Deze woordwolk maakte ik voor Sarah King’s English

Deze maakte ik voor het samenwerkingsverband Social Media Duo waar ik deel van uit maak:

Social Media Duo logo bewerkt zodat de rode bliksemschichten doven en weer oplichten
Social Media Duo logo met flitsende bliksemschichten
Kerstkaart Social Media Duo 2018
Kerstkaart Social Media Duo 2018

Afbeeldingen bewerken voor klanten

Hieronder een voorbeeld van het bewerken van afbeeldingen voor een klant. Voor werk waar specifieke kennis voor nodig is, bijv. het ontwerpen van een logo of drukwerk, kan ik verwijzen naar een specialist uit mijn netwerk.

Detail van een schilderij: een wijnglas
Detail van een schilderij: volle rode lippen
2 details van schilderijen, een wijnglas en rode lippen, gecombineerd tot 1 afbeelding
2 details van schilderijen gecombineerd tot 1 afbeelding om als uitgelichte afbeelding bij een pagina te zetten, met de juiste verhouding breedte-hoogte zodat Facebook de afbeelding niet bijsnijdt.

Eigen afbeeldingen of stockfoto’s

Klanten krijgen van mij hulp en advies bij het kiezen uit eigen beeldmateriaal of afbeeldingen van stockfoto sites. Eigen afbeeldingen gebruiken is meestal beter. Als een klant die nog weinig heeft dan krijgt hij van mij tips waar foto’s of video’s van te maken en hoe dat te doen.

Favicon

Favicon van Wimpel Websites
Favicon van Wimpel Websites

Ik denk graag met klanten mee wat voor hun een geschikt favicon kan zijn, of maak er een voor hen. Een favicon is een pictogram dat geassocieerd is met een website. De meeste webbrowsers laten dit icoon zien in de lijst met bladwijzers of favorieten, of in de tabs van tabbladen in de browser:

Favicons zoals je die ziet in browser tabs

Opvallend font terug laten komen

Welk font je kiest voor een tekst kan veel verschil uitmaken voor:

  • hoe makkelijk leesbaar die is op een klein of groot beeldscherm of op papier
  • de sfeer die het oproept, bijv. zakelijk of kunstzinnig, rustig of druk

Voor de herkenbaarheid laat je een opvallend font op verschillende plekken terugkomen. Zo kan je bijvoorbeeld het font in je logo gebruiken voor de URL van je website op je visitekaartje en op het eindscherm van filmpjes.
Tip: Als het een niet erg algemeen font is zet het dan op je website als een afbeelding en niet als tekst. Anders krijgen veel websitebezoekers een ander meer algemeen font te zien.

URL Social Media Duo in font Raleway Los
URL Social Media Duo in font Raleway Los
Een wapperende wimpel.

LinkedIn post over blog Hoe vind je een foto voor commercieel gebruik
Blog over afbeeldingen halen van internet en daarbij het auteursrecht respecteren.

Molen met wimpel bovenaan die door middel van een digitaal vergrootglas beter zichtbaar is gemaakt.
Foto waarin de wimpel is uitvergroot.

Een QR-code kan je bijv. bij exposities ophangen, op een tafel plakken of op een poster of flyer laten afdrukken. Mensen kunnen deze met hun mobiele telefoon scannen en daarmee direct naar de betreffende website gaan i.p.v. de URL of een zoekterm in te typen en daar op te zoeken.

Wordt vervolgd…