Beeldmateriaal maken en bewerken

Wimpel websites is strak vormgegeven, met op de meeste pagina’s alleen iconen om een lezer snel te laten vinden wat hij zoekt en ter illustratie. Dat zou de indruk kunnen wekken dat ik weinig geef om beeldmateriaal, maar niets is minder waar! Ik kijk met plezier en belangstelling naar websites van anderen, leerzame of inspirerende filmpjes, boekomslagen, kunst, graffiti, bijzondere gebouwen, mooi vorm gegeven gebruiksvoorwerpen, landschappen, dieren, enzovoorts, enzovoorts. En dat inspireert mij om zelf ook beeldmateriaal te creëren en te bewerken, voor mezelf én voor klanten. Deze pagina toont voorbeelden daarvan.

Hulp of advies aan klanten bij het kiezen uit eigen materiaal of afbeeldingen van stockfoto sites geef ik ook.

Favicon van Wimpel Websites
Favicon van Wimpel Websites

 

Ik denk graag met klanten mee wat voor hun een geschikt favicon kan zijn, of maak er een voor hen. Een favicon is een pictogram dat geassocieerd is met een website. De meeste webbrowsers laten dit icoon zien in de lijst met bladwijzers of favorieten, of in de tabs van tabbladen in de browser:

Favicons zoals je die ziet in browser tabs

 

Deze maakte ik voor het samenwerkingsverband Social Media Duo waar ik deel van uit maak:

Social Media Duo logo bewerkt zodat de rode bliksemschichten doven en weer oplichten
Social Media Duo logo met flitsende bliksemschichten
Kerstkaart Social Media Duo 2018
Kerstkaart Social Media Duo 2018

 

Hieronder een voorbeeld van het bewerken van afbeeldingen voor een klant. Voor werk waar veel specifieke kennis voor nodig is, bijv. het ontwerpen van een logo of drukwerk, kan ik verwijzen naar een specialist uit mijn netwerk.

Detail van een schilderij: volle rode lippenDetail van een schilderij: een wijnglas

2 details van schilderijen, een wijnglas en rode lippen, gecombineerd tot 1 afbeelding
2 details van schilderijen gecombineerd tot 1 afbeelding om als uitgelichte afbeelding bij een pagina te zetten, met de juiste verhouding breedte-hoogte zodat Facebook de afbeelding niet bijsnijdt bij het delen van de pagina.

Welk font je kiest voor een tekst kan veel verschil uitmaken voor hoe die tekst oogt. Voor herkenbaarheid en consistentie is het goed dat font op verschillende plekken terug te laten komen. Bijv. het font in het logo gebruiken voor de URL van de website op een visitekaartje en op het eindscherm van filmpjes. Als het een niet erg algemeen font is dan werkt het nl. niet om het op de website te zetten, tenzij je dat doet als afbeelding i.p.v. tekst.

URL Social Media Duo in font Raleway Los
URL Social Media Duo in font Raleway Los

Wimpel van Nederland

Wordt vervolgd…