Eisen en wensen

Klanten weten soms preciezer weten WAT ze willen dan WAAROM ze iets willen. Logisch, want het 'wat' is vaak concreter dan het 'waarom'. De volgende vragen helpen dan. Ze helpen ook klanten die nog niet zo goed weten wat ze willen. En je krijgt een betere website en tegen lagere kosten als je zo vroeg mogelijk weet:

  • Is het doel van de website enkel informeren? Of ook reserveren, bestellen of verkopen?
  • De doelgroep(en). Meestal de klanten van mijn klant, maar denk ook aan leveranciers of bedrijven waar de klant mee samenwerkt.
  • De gewenste stijl.
  • Wat zijn echte eisen en wat zijn wensen (minder belangrijk).
  • Wat moet er op de voorpagina komen en wat in het menu? Oftewel: welke punten zijn minder belangrijk en komen daarom alleen als link op een andere pagina.
  • Met welke combinaties van woorden wil je dat je website gevonden wordt?
  • Welke randvoorwaarden er zijn. Denk hierbij aan dingen als: Hoeveel mag de website kosten? Moet die voor een bepaalde datum af zijn? In hoeverre wil de klant de website zelf gaan onderhouden?

Daarom is het belangrijk met elkaar om tafel te gaan om dit te bespreken. Daarbij vraag ik een klant ook om een aantal websites te noemen en aan te geven wat hij of zij daar goed en mooi aan vindt en eventuele minpunten. Dit helpt o.a. om te gewenste stijl te achterhalen. Overigens probeer ik stijl en kleuren wel altijd aan te laten sluiten bij het bedrijfslogo en bij de persoon, het bedrijf en de schrijfstijl. Als die laatste bijv. heel losjes is dan passen daar niet een heel degelijk lettertype en kleurgebruik, harde rechte lijnen en formele afbeeldingen bij.

Icoon Gaandeweg uitbouwenVerder gaan bouw en aanpassingen interactief. Want je kan zelden alles vooraf bedenken. Doordat ik wat maak en de klant aangeeft wat hem wel en niet bevalt en ik bij het bouwen vraag keuzes te maken wordt de website gaandeweg verder en beter ingevuld.